(NIE)OBOJĘTNY odczyn gleby to zajęcia prowadzone w klasie 1TA, na których w praktyczny sposób uczniowie poznawali sposoby badania pH gleby. Odczyn gleby pełni ważną rolę w uprawie roślin ozdobnych, nieprawidłowy blokuje pobieranie  minerałów potrzebnych do prawidłowego rozwoju. Badano pH trzema sposobami. Metoda „kuchenna” wykorzystuje ogólnie dostępne „odczynniki” – sodę (zasadę) i ocet (kwas). Jeśli gleba jest zasadowa, a polejemy ją octem, zobaczymy, że roztwór się pieni. Drugi sposób to wykorzystanie specjalnych pasków, namoczone w roztworze glebowym zmieniają barwę. Trzeci sposób to użycie pH-metru. Nauka przez zabawę:

Uczniowie klasy pierwszej Technikum Architektury Krajobrazu rywalizowali w Konkursie na najlepszą prezentację multimedialną „Zbiorowiska leśne w Polsce”. Najlepsze prace wykonały: Ewelina Pyra i Julita Ptak. Celem konkursu było poznanie nazewnictwa gatunków drzew najczęściej występujących w polskich lasach, typów zbiorowisk leśnych, rozpoznawanie drzew po ich cechach morfologicznych (np. pokrój, kształt liści). Najlepsze prace nagrodzono oceną bardzo dobry i zaprezentowano na forum klasy:

KLASA 1C środa 8.00 - 8.45 (GENETYKA, BIOTECHNOLOGIA, OCHRONA ŚRODOWISKA)

KLASA 2C piątek  14.30 - 15.30 (BOTANIKA, ZOOLOGIA)

KLASA 3A i 3B czwartek 13.25 - 14.10 (PRZYGOTOWANIE DO MATURY)

KLASA 3C środa 15.00 - 17.00  (PRZYGOTOWANIE DO MATURY)

*********************************************************************************************

PROSZĘ SKOPIOWAĆ, JEŚLI POTRZEBNE, 10 kwietnia 2013r. tekst zostanie zastąpiony następnym

BOTANIKA - ORGANOWCE

1. Mszaki – rośliny z przewagą gametofitu

- Budowa morfologiczna i anatomiczna gametofitu i sporofitu mszaków na przykładzie mchu płonnika

- Cechy mszaków świadczące o ich przynależności do plechowców i organowców

- Cykl rozwojowy mchu płonnika, dominacja gametofitu

- Pojęcia: sporofit, sporangium, czepek, ozębnia, spory, gametofit, gametangium (rodnia, plemnia), gamety, oogamia, splątek.

- Przegląd systematyczny (różnice w budowie gametofitu i sporofitu wątrobowców i mchów)

- Występowanie i znaczenie mszaków w przyrodzie i życiu człowieka.

2. Paprotniki – typowe organowce lądowe.

- Filogeneza paprotników.

- Budowa paprotników na przykładzie paproci (budowa sporofitu i gametofitu).

- Pojęcia: przedrośle (jednopienne i dwupienne), korzenie przybyszowe, kłącze, sporofile i trofofile (rola), kłos zarodnionośny, kupki zarodni, zawijka, pierścień rozrywający, sprężyce.

- Paprotniki jednakozarodnikowe i różnozarodnikowe (różnice i przykłady).

- Cykle rozwojowe paprotników jednakozarodnikowych (np. narecznica samcza) i różnozarodnikowych (np. widłak).

- Pojęcia: mikrosporangium, mikrospora, makrosporangium, makrospora

- Przegląd, występowanie i znaczenie paprotników. Kalamity i lepidodendrony.

- Paprotniki chronione w Polsce.

- Różnice w budowie sporofitu i gametofitu widłaków, skrzypów i paproci.

Nagrody uzyskane w Akcji Ekologicznej "Stań Po Zielonej Stronie Mocy" o wartości 3 000 złotych:

Akcja trwała cały ubiegły rok szkolny. Polegała na zbiórce zużytych baterii, telefonów komórkowych, ładowarek, płyt CD/DVD i opakowań po płytach. Wszyscy uczestnicy Akcji doskonale pamiętają te tony odpadów, które trzeba było przeliczyć, popakować i załadować na samochód. Opłacało się. Zajęliśmy I miejsce w kategorii najlepsza szkoła w powiecie oraz I miejsce w kategorii najlepsza klasa w powiecie. Wszystkim, którzy nam pomogli wygrać, składamy serdeczne podziękowania!!!

W piątek 22 czerwca 2012 wczesnym rankiem, gdy jeszcze kury spały, wyjeżdżaliśmy pociągiem do Wrocławia. Nasz cel to HUMANITARIUM – interaktywna wystawa poświęcona głównie anatomii człowieka, ale spotkaliśmy tam także ochronę środowiska, fizykę i medycynę. Zaczynaliśmy wycieczkę od poważnego wykładu i warsztatu – Izolacja DNA. Zajęcia prowadziła animatorka Humanitarium, a DNA szukaliśmy w cebuli. Potem przyszedł czas na zabawę. Interaktywna wystawa jest przeznaczona dla dużo młodszych od nas, ale nam to nie przeszkadzało. Mierzyliśmy sobie tętno, wskaźnik BMI, badaliśmy słuch, przyspieszenie, oglądaliśmy się w krzywych zwierciadłach. Dziewczyny występowały w programie telewizyjnym. Panowie próbowali sterować robotem. Oglądaliśmy różne przedmioty pod 100-krotnym powiększeniem – swoje włosy, swetry, banknoty. Graliśmy w piłkę na interaktywnej podłodze. Ciekawe przeżycie – kopać coś, czego nie ma. A na koniec, czekając na pociąg, poszliśmy na plac zabaw i zrobiliśmy sobie spóźniony Dzień Dziecka. Ta część wycieczki nie wymaga komentarza, wystarczy obejrzeć zdjęcia. Przecież niebawem wakacje!

Foto i oprac. Małgorzata Nehrebecka