Bartosz Macikowski zajął I miejsce, a Karol Żuk III miejsce w Dolnośląskim Konkursie Przedmaturalnym z Biologii - edycja 2013.

Adrian Czerwiński zajął I miejsce w Dolnośląskim Konkursie Przedmaturalnym z Fizyki - edycja 2013.

Gratulujemy!

Konkurs odbył się 19 kwietnia w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Do finału w czterech kategoriach zakwalifikowało się z całej Polski 40 uczestników.

Zapraszamy do udziału w Dolnośląskim Konkursie Przedmaturalnym

Celem konkursu jest zainteresowanie uczniów naukami ścisłymi i przyrodniczymi oraz pomoc w przygotowaniach do matury. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół ponadgimanzjalnych Dolnego Śląska. Konkurs ma charakter otwarty i organizatorzy zapraszają do udziału uczniów z innych województw.

Konkurs polega na rozwiązaniu zadań konkursowych o poziomie zgodnym z wymaganiami maturalnymi na poziomie podstawowym i rozszerzonym.Udział w konkursie jest bezpłatny.W ramach Dolnośląskiego Konkursu Przedmaturalnego są przeprowadzane konkursy dla przedmiotów matematyka, fizyka, chemia, biologia.Dla każdego przedmiotu jest opracowany odrębny regulamin, który dodatkowo określa:

  • warunki i terminy zgłaszania uczestników,
  • harmonogram etapów,
  • zasady wyłonienia uczestników i przeprowadzenia części finałowej,
  • zasady wyłonienia Laureatów Konkursu.

Konkurs jest realizowany z wykorzystaniem Platformy Edukacyjnej E-WIEDZA.edu.pl. Organizatorem konkursu jest Centrum Kształcenia Ustawicznego „Scientia Institute”. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu zapewnia wparcie metodyczne w organizacji Konkursu i rekomenduje go uczniom szkół ponadgimnazjalnych.

Opiekunami konkursu są nauczyciele matematyki, fizyki, chemii oraz biologii.

Nasza szkoła rozpoczęła realizację innowacyjnego programu nauczania fizyki w ramach projektu "Wirtualna Fizyka - Wiedza Prawdziwa". Autorami projektu są pracownicy naukowi z Politechniki Koszalińskiej.

Celem projektu jest podniesienie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych fizyką do poziomu umożliwiającego im kontynuację kształcenia na kierunkach technicznych i przyrodniczych o kluczowym znaczeniu dla gospodarki. Projekt będzie realizowany poprzez wdrożenie innowacyjnego programu nauczania z wykorzystaniem filmów i edukacyjnych gier wideo.

100 gier w technologii flash łączy w sobie edukację i rozrywkę. Nauczycielom umożliwią one obrazowe przedstawienie trudnych pojęć fizycznych, a uczniom łatwy dostęp do wiedzy praktycznej. „Wirtualna Fizyka – Wiedza Prawdziwa” to jednak przede wszystkim 158 filmów prezentujących wybrane tematy z fizyki, w tym 30 zrealizowanych kamerą szybkościową i 10 w konwencji ciekawostek.

Szkoły, biorące udział w projekcie, otrzymują bezpłatnie narzędzia edukacyjne umożliwiające zastosowanie nowatorskiej metody nauczania, czyli:
- 118 interaktywnych filmów edukacyjnych, w rozdzielczości HD zgodnych z nową podstawą programową,
- 30 filmów prezentujących zjawiska fizyczne zarejestrowane kamerą szybkościową,
- 10 filmów zrealizowanych w konwencji ciekawostek, prezentujących wykorzystanie praw fizyki w wielu dziedzinach życia np. przemyśle, firmach produkcyjnych,
- 100 edukacyjnych gier flash.

Od eseju, przez pracę naukową po pokaz zjawiska fizycznego – trzy kategorie konkursu „Fizyczne Ścieżki” czekają na wybór uczniów z całej Polski. Do zgłoszenia pozostały już niecałe dwa miesiące. Czasu coraz mniej, a nagród coraz więcej. Jedną z nich będzie udział laureatów podczas „Pikniku Naukowego” w Warszawie. Ósma edycja ogólnopolskiego konkursu „Fizyczne Ścieżki” nabrała tempa. Dla uczniów chcących wziąć udział w naukowych zmaganiach pozostały już tylko dwa miesiące. Organizatorzy czekają na prace nadsyłane drogą elektroniczną (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub w tradycyjnej formie (Dział Edukacji i Szkoleń, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, ul. A.Sołtana 7, 05-400 Otwock). „Gdy prace są nadsyłane od razu sprawdzamy je pod względem formalnym, np. czy są kompletne” - tłumaczy prof. dr hab. Ludwik Dobrzyński, Przewodniczący Rady Programowej konkursu, dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń w Narodowym Centrum Badań Jądrowych - „Natomiast od początku lutego przystępujemy do ich oceny merytorycznej i recenzji naukowych”. Każda zgłoszona praca oceniana jest przez przynajmniej dwóch recenzentów, tak jak ma to miejsce w przypadku prac magisterskich czy doktorskich. To właśnie na tym etapie wyłaniani są finaliści. W ostatnim etapie, podczas gali finałowej 13 kwietnia w Instytucie Fizyki PAN w Warszawie, przed specjalnie zebraną komisją naukową, wyłaniani są zwycięzcy. Na nich czekają atrakcyjne nagrody - m.in. wyjazd naukowy do Zjednoczonego Instytutu Badań Jądrowych w Dubnej pod Moskwą, indeks na Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Uniwersytetu Jagielońskiego i inne nagrody rzeczowe. „Niezwykle ważna nagrodą dla finalistów będzie możliwość zaprezentowania swoich prac nie tylko w Centrum Nauki Kopernik ale również podczas cieszącego się dużą popularnością Pikniku Naukowego” - podkreśla prof. dr hab. Andrzej Wiśniewski z Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk - „zwycięstwo w konkursie może być rozpoczęciem niezwykłej przygody na całe życie, przygody, której partnerem jest największa potęga na świecie – wiedza”. Konkurs „Fizyczne Ścieżki” to cykliczne zmagania uczniowskie organizowane od 2005 roku przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych oraz Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk. Bieżącą, ósmą edycję, swoim patronem objęła Pani prof.dr hab. Barbara Kudrycka Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Centrum Nauki Kopernik. Naukowe przedsięwzięcie swoim patronatem medialnym objęła Polska Agencja Prasowa (serwis „Nauka w Polsce”) oraz Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” (www.ps.org.pl). Inicjatywie wsparcia udzielili: Zjednoczony Instytut Badań Jądrowych Dubnej pod Moskwą, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zapraszam do wzięcia udziału w kolejnej - 11. edycji konkursu fizycznego Lwiątko. Konkurs odbędzie się 25 marca 2013 r.

Konkurs Lwiątko wzorowany jest na popularnym matematycznym Kangurze. Podobnie jak tam, w każdym z 30 zadań należy wybrać jedną z pięciu podsuniętych odpowiedzi. Jest na to 75 minut, zatem tempo pracy nieuchronnie prowadzi do przegrzania mózgowego procesora. Ale na tym między innymi ta zabawa polega.

Na pomysł, aby według zasad sprawdzonych w Kangurze zorganizować konkurs z fizyki, wpadli w 2001 roku nauczyciele "uniwersyteckiego" liceum we Lwowie, nawiasem mówiąc, zajmujący się także organizacją Kangura na terenie Ukrainy. Nazwa LWIĄTKO, po ukraińsku LEVENJA, właśnie od Lwowa pochodzi. Pomysł podchwyciło także I Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, któremu ukraińscy organizatorzy zaproponowali rozszerzenie konkursu na Polskę. W 2003 roku próbnie, a później już pełną parą, podjęliśmy się tego zadania.

Więcej informacji na stronie konkursu.