W środę – 16. XII – uczniowie klasy 3 gimnazjum pisali po raz pierwszy próbny egzamin z języka polskiego. Przez 90 minut rozwiązywali arkusz zadań. Następna próba w lutym.

Do egzaminu właściwego zostały cztery miesiące…
Życzymy owocnej nauki….

Dorota Matusiak

Dnia 14.12.2015r. Klasa 2B udała się do HYDROPOLIS - nowoczesnej wystawy, która znajduje się w XIX-wiecznym podziemnym zbiorniku wody czystej, poświęconej wodzie w różnych postaciach. Wystawa jest podzielona na 8 części, w których woda przedstawiona jest w różnych ujęciach. Są to: ekologia, planeta wody, głębiny, ocean życia, strefa relaksu, hydropedia, człowiek i woda, historia inżynierii wodnej, strefa wystaw czasowych, miasto i woda, stany wody. Wystawa jest bardzo nowoczesna i multimedialna. Znajduje się tam wiele tablic informacyjnych, ekranów, gablot. Dużym zainteresowaniem uczniów cieszyły się pomieszczenia z interaktywnymi urządzeniami, takimi jak: gablota obrazująca działanie śnieżycy, wywoływanej za pomocą siły ludzkich rąk, czy ekrany z aplikacjami, w których należało ułożyć cząsteczki wody, lodu, pary wodnej w odpowiednim ustawieniu. Niesamowite wrażenie zrobił film połączony z hologramem Ziemi, dotyczący początków naszej planety. Wspaniałe animacje i niesamowite dekoracje robią ogromne wrażenie, dlatego warto osobiście odwiedzić tę wystawę.

oprac. Klaudia Pyrka z klasy 2B

foto Małgorzata Nehrebecka




Humor, humor i jeszcze raz humor! To właśnie to towarzyszyło nam 8 grudnia podczas szkolnej wycieczki 41 uczniów i 2 nauczycielek j. angielskiego p. Beaty Janiak i Liliany Komorowskiej do teatru na spektakl pt.’’ The Canterville Ghost’’. Całe przedstawienie odbyło się w języku angielskim. Była to teatralna adaptacja opowiadania irlandzkiego pisarza i poety Oscara Wilde’a wyreżyserowana przez utalentowanego i docenianego aktora i reżysera Paula Stebbingsa oraz Christiana Flina. Tytuł przedstawienia może wywoływać strach, lecz to tylko pozory. Treść opowiadania została przedstawiona w sposób bardzo humorystyczny i zabawny. Gra aktorska w wykonaniu czterech angielskich aktorów była genialna, wszyscy byliśmy pod wielkim wrażeniem ich talentu aktorskiego i wokalnego, jak również sposobem zaangażowania publiczności w spektakl.
W całej fabule ciekawą kwestią było przedstawienie w krzywym zwierciadle ‘’amerykańskiego’’ stylu życia i sposobu bycia. Problematyka inscenizacji nieco odbiegała od oryginału, jednak w żadnym stopniu nie spowodowało to zachwiania istoty spektaklu. Kolejny raz wyjazd należał do udanych, wszyscy byliśmy usatysfakcjonowani wizytą w teatrze. Czekamy z niecierpliwością na następne, równie ciekawe sztuki teatralne.

Opracowanie: Klaudia Boczanowska III GD

W ubiegły piątek klasa 2B Liceum i 3 Technikum były w Saloniku Czterech Muz. Uczestniczyły tam w koncercie umuzykalniającym dla młodzieży "Jak słuchać muzyki?". Słowo o muzyce wygłosił Juliusz Adamowski, a wystąpił Tomasz Kamieniak, pianista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Repertuar pianistyczny T. Kamieniaka obejmuje utwory od okresu klasycyzmu do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem nieznanej twórczości zapomnianych kompozytorów XIX wieku. Pan Tomasz Kamieniak występował na wielu festiwalach, m.in. w Weimarze, Londynie, czy Sofii. Tworzy też muzykę fortepianową, klawesynową, kameralną, chóralną i filmową.


9 grudnia licealiści z klas drugich wzięli udział w organizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości czterogodzinnych warsztatach "Prawo na korytarzu szkolnym i w życiu codziennym". Warsztaty te są elementem programu "Edukacja przeciw wykluczeniu prawnemu" którego nadrzędnym celem jest podnoszenie świadomości prawnej najmłodszych obywateli poprzez zaznajamianie ich z obowiązującym prawem.
Warsztaty rozpoczęły się od rozwiązania krótkiego testu sprawdzającego poziom wiedzy prawnej uczestników, następnie prowadząca warsztaty p. Julianna Skałba omówiła kwestię prawa w życiu codziennym uczniów (np. prawo do ochrony wizerunku, dóbr osobistych, odpowiedzialności karnej nieletnich) oraz omówiła rodzaje przestępstw. W trakcie zajęć dyskutowano m.in. o prawach i karach dla nieletnich w kwestii środków odurzających, przemocy w szkole, przemocy w rodzinie, zagrożeń w Internecie, przestępczości, przynależności etnicznej i rasowej oraz swobodzie wyznania. W kolejnej części warsztatów została przeprowadzona symulacja rozprawy sądowej - wszystkie role zostały przydzielone uczniom, którzy na podstawie kilku informacji musieli udzielać odpowiedzi na pytania Wysokiego Sądu. Całość była przeprowadzona zgodnie z porządkiem prawdziwej rozprawy a że nie brakło w jej trakcie akcentów humorystycznych, utrwalenie wiedzy na temat tego, jak wygląda prawdziwa rozprawa sądowa, było łatwiejsze.
Na koniec uczestnicy warsztatów ponownie rozwiązali test (taki sam, jak na początku) aby sprawdzić, ile informacji udało im się zapamiętać.

Emilia Buczak