13 kwietnia nasi gimnazjaliści – Katarzyna Kołodyńska, Anna Nehrebecka oraz Jakub Tamulewicz wzięli udział w I Powiatowym Dyktandzie Języka Angielskiego organizowanym przez PZS1 w Trzebnicy pod patronatem Stowarzyszenia Oświatowego Sowa. W konkursie wzięło udział 27 uczniów z 9 gimnazjów naszego powiatu. Nasi uczniowie zdobyli: wyróżnienie za IV miejsce – Jakub Tamulewicz oraz III miejsce - Katarzyna Kołodyńska.

Gratulujemy!

W czwartek 31 marca pojechaliśmy pod opieką pani Marty Ciechan i Liliany Komorowskiej do wrocławskiego ZOO. Gdy byliśmy, na miejscu pogoda nie dopisywała - padał deszcz i było bardzo zimno. Udaliśmy się do Afrykarium gdzie zobaczyliśmy między innymi ryby w rozmaitych kolorach, żółwie, płaszczki oraz inne zwierzęta wodne oraz mieliśmy okazję obejrzeć karmienie kotik. Następnie udaliśmy się do terrarium. Były tam m. in gady, płazy, pająki oraz motyle w motylarni.
O godzinie 14:00 wróciliśmy do domu zadowoleni z wycieczki. Wszystkim się bardzo podobało.
Wycieczka została dofinansowana dzięki wygranej w konkursie na „Powitanie Słońca” i „Drzewo” w ramach projektu Erasmus +.

Opracowała: Michalina Stempin, kl. 1GD

Uczniowie technikum hotelarskiego zdobyli 3 miejsce w dolnośląskim konkursie na najlepszy UCZNIOWSKI MINI PROJEKT BADAWCZY. W konkursie rywalizowało ogółem 11 szkół kształcących w zawodzie technik hotelarstwa: szkoły z Legnicy, Lubina, Oławy, Dzierżoniowa, Jeleniej Góry, Bolesławca, Wrocławia. Uczennice technikum hotelarskiego klasy 3TH : Aniela Beliczyńska, Anna Lizak i Barbara Praduń, pod opieką Joanny Iskry opracowały i przedstawiły projekt po tytułem: Analiza wrażliwości smakowej uczniów PZS Oborniki ŚL. - testy sensoryczne"

Rywalizacja była bardzo wyrównana. Nasza drużyna uzyskała 3 miejsce z punktacją 48,54 pkt, 2 miejsce zajęła szkoła z Legnicy (48,7 pkt), pierwsze miejsce otrzymała szkoła z Lubina (48,83 pkt).

Celem konkursu było napisanie pracy, na wzór pracy magisterskiej, zawierającej hipotezę, metodologię badań, analizę i interpretację wyników badań, wnioski oraz innowacyjność projektu. W kolejnym etapie konkursu drużyny miały za zadanie "obronę pracy" poprzez przedstawienie na prezentacji multimedialnej efektów swoich badań przed 4 osobową komisją ekspertów oraz widownią składającą się z uczniów i opiekunów. Następnie drużyna odpowiadała na pytania zadawane przez ekspertów oraz pytania z widowni otrzymując punkty.

Temat naszej pracy wymagał od drużyny zapoznania się z metodologią badań testów sensorycznych tj. profesjonalnych testów, którym poddawane są osoby zajmujące się zawodowo analizą żywności. Dziewczyny przeprowadziły wśród 60 uczniów naszej szkoły test na daltonizm smakowy, w którym ankietowani uczniowie mieli za zadanie rozróżnienie wodnych roztworów 4 podstawowych smaków: słodkiego, słonego, kwaśnego i gorzkiego. Test przygotowano zgodnie z Polską Normą używając do sporządzenia roztworów: sacharozy, chlorku sodu, kwasu cytrynowego i bezwodnej kofeiny. Ankietowani uczniowie mogli sprawdzić swoją wrażliwość smakową, a jak pokazały wyniki naszej pracy rozwiązanie testu nie było takie łatwe (w 100% prawidłowo odpowiedziało zaledwie 13 osób) ! Kolejno przeprowadzone zostały testy metodą trójkątową i metodą parzystą, które zastosowano do oceny świeżo wyciskanych soków z owoców oraz soków z kartonu (sok pomarańczowy i grejpfrutowy) . Przeprowadzono także test na prawidłowość oceny smaków produktów przetworzonych ( słodkie i słone przekąski : np. chipsy, pistacje, nerkowce, czekolada, ciastka ) oraz produktów nieprzetworzonych (np. pomelo, melon żółty, melon szary, ananas, awokado).

Dziewczyny wykonały bardzo żmudną pracę najpierw przygotowując próbki do oceny smakowej (test na daltonizm smakowy wymagał przygotowania aż 600 kubeczków z roztworami), wyciskając soki z owoców, przygotowując próbki produktów przetworzonych i nieprzetworzonych (krojenie owoców, blendowanie orzechów itp.) Dzięki temu mogły poznać jak "od kuchni" wygląda zebranie danych do napisania profesjonalnej pracy badawczej. Pomimo trudów nasza drużyna poradziła sobie doskonale. Powstała praca, która wraz z załączonymi ankietami liczyła 154 strony!

GRATULUJEMY NASZYM LAUREATKOM!

opiekun projektu UMPB - Joanna Iskra



We wtorek 31 marca uczennice klasy 3 Technikum Architektury Krajobrazu zakończyły prace nad koncepcjami zagospodarowania terenu przy restauracji/klubie Bajka w  Obornikach Śląskich. W ramach zimowych zajęć praktycznych w naszej pracowni powstały rysunki wraz z makietami ukazującymi ”bajkowe” pomysły i rozwiązania projektowe. Widoczny na zdjęciach proces powstawania makiet jest dość czasochłonny, ale satysfakcja z ich wykonania gwarantowana!

Teraz trzymajmy kciuki, by jedna z koncepcji spodobała się  Inwestorowi i została zrealizowana.

Opiekun: Natalia Zalewska


20 marca uczniowie klasy 4 Technikum Architektury Krajobrazu w ramach przedmiotu "Podstawy projektowania architektury krajobrazu" wybrali się z wizytą do parku miejskiego przy ul. M. Skłodowskiej-Curie w Obornikach Śląskich. Celem ich wyprawy był rewitalizowany w 2013r. plac zabaw.

Uczniowie podczas wcześniejszych lekcji poznali zasady projektowania placów zabaw, które tego dnia ”sprawdzali” w praktyce. Testom bezpieczeństwa poddane zostały wszystkie urządzenia na placu zabaw. Uczniowie sprawdzili m.in.: ich wytrzymałość mechaniczną oraz strefy bezpieczeństwa i swobodnego upadku. Wnikliwej analizie poddane zostało nasłonecznienie placu zabaw, a także rozplanowanie wejść/wyjść oraz sposób otwierania/zamykania furtek. Uczniowie zweryfikowali również dobór gatunkowy nasadzeń wokół placu zabaw pamiętając by nie stosować roślin trujących, kłujących, ostro ulistnionych i miododajnych.

Efektem praktycznej nauki teorii są opracowane przez Uczniów projekty placów zabaw, a o pozytywnym wyniku wiosennych testów świadczą widoczne na zdjęciach zadowolone miny ”dużych dzieci” :)

Opiekun: Natalia Zalewska