Począwszy od 1995 roku przez ponad sześć lat szkoła realizowała program współpracy z Amerykańskim Korpusem Pokoju (AKP). Poprzez tę współpracę stworzono dogodne warunki dla młodzieży do otwarcia się na świat. Doceniając rolę znajomości języków obcych i potrzebę kontaktów międzyludzkich i międzynarodowych we współczesnym świecie pozyskano do pracy w szkole w charakterze nauczycieli języka angielskiego wolontariuszy AKP:

  • Laurę Burns z Denver- Colorado (1995-1997),
  • Leslie Hess z Huston-Texas (1997-1999),
  • Lindsey Rosenberg z Livington-New Jersey (1999-2001).

W warunkach braku odpowiedniej ilości nauczycieli języka angielskiego było to nader praktyczne, funkcjonalne i oryginalne rozwiązanie zważywszy na fakt, że szkoła funkcjonuje w środowisku małego miasta. Wizyty przyjaciół pracujących u nas Amerykanek sprzyjały też nawiązaniu bliższych kontaktów z innymi Amerykanami przebywającymi i pracującymi w Polsce. Realizując program współpracy z AKP i tworząc sprzyjający klimat pracy w szkole młodzież pokonywała uprzedzenia i bariery językowe i starała się rozwijać swoje kompetencje językowe na coraz wyższym poziomie. Dobrze ten proces można było zaobserwować w czasie wspólnych wyjazdów turystycznych, rekreacyjnych oraz w codziennym życiu szkoły. Amerykanki tworzyły liczne grupy konwersacyjne, organizowały imprezy z okazji święta Halloween, przygotowywały inscenizacje teatralne z okazji Święta Dziękczynienia. Prowadziły też dodatkowe lekcje na temat kultury, literatury i historii amerykańskiej. Znaczący wpływ na rozbudzenie zainteresowań językiem angielskim miała właśnie praca amerykańskich nauczycieli, ponieważ wprowadzały one uczniów w tematykę związaną z realiami obyczajowymi, społecznymi kulturowymi i geograficzno-przyrodniczymi Stanów Zjednoczonych Ameryki. Ważnym elementem pracy amerykańskich nauczycieli była inicjatywa nawiązywania korespondencji z młodzież amerykańską. Dzięki temu uczniowie mogli uświadomić sobie, że właśnie biegła znajomość języka jest kluczem do poznania świata i zdobywania nowych przyjaźni.

Dużym przeżyciem dla naszych uczniów były przygotowania a potem udział w prowadzonej w języku angielskim, organizowanej corocznie w Gorzowie Wielkopolskim symulacji obrad ONZ. Stosowane metody nauczania języka angielskiego sprzyjające rozwojowi wszystkich sprawności językowych (rozumienia ze słuchu, czytania, pisania i mówienia) potwierdzone zostały wynikami próbnego egzaminu dojrzałości „Nowa Matura- 2002”, gdzie średnia ocen naszych uczniów wyniosła 87,7 pkt. w porównaniu ze średnią ocen w Województwie Dolnośląskim 74,4 pkt.

Amerykańscy wolontariusze nawiązywali też profesjonalne kontakty z polskimi nauczycielami. Sprzyjało to wzajemnej wymianie doświadczeń w dziedzinie osiągnięć dydaktycznych nauczania języka angielskiego. Poprzez kontakty z wolontariuszami nauczyciele języka angielskiego w mojej szkole mieli także okazję uaktualnić swoją wiedzę na temat kultury amerykańskiej. Wymiana opinii odbywała się na poziomie codziennych interakcji, a także poprzez uczestniczenie w różnorodnych warsztatach językowych i metodycznych, które organizował Amerykański Korpus Pokoju. W odpowiedzi na potrzeby środowiska powstawały takie projekty jak: Edukacja ekologiczna, Praca z młodzieżą trudną. Tworzenie zbiorów anglojęzycznych. Pobyt amerykańskich nauczycielek umożliwił też organizację kursów języka angielskiego dla nauczycieli w szkole. Dzięki stałej współpracy z AKP otrzymaliśmy też z Ambasady USA w Polsce dobrze wyposażony zestaw programów komputerowych, książek, czasopism i innych materiałów pomocnych w nauczaniu języka angielskiego. Praca ochotników nie zakończyła się wraz z zamknięciem programu Korpusu Pokoju. Umiejętności i pomysły wolontariuszy wpłynęły na zmianę kierunku w nauczaniu języka angielskiego i zaowocowały działaniami, które na trwałe wpisały się w życie szkoły (udział szkoły w symulacji obrad ONZ, kontakty korespondencyjne, przedstawienia teatralne w języku angielskim). Ten rodzaj działalności i współpracy był dla nas wszystkich inspirującym doświadczeniem.