W dniach 29.05-02.06.2017 r. uczniowie  naszego liceum oraz gimnazjum wraz z opiekunami - panią Beatą Janiak i Danutą Pawlaczek przebywali w Clausthal- Zellerfeld w Niemczech  w ramach wymiany młodzieżowej.

W niedzielę 28.05 o godz. 21:30 opuściliśmy Wrocław . Po kilku przesiadkach dotarliśmy  nad ranem do Clausthal-Zellerfeld . W szkole partnerskiej zostaliśmy przywitani smacznym śniadaniem przez opiekuna wymiany panią Immę Jaeger – Janus oraz przez młodzież uczestniczącą w wymianie. Dowiedzieliśmy się również , kilku informacji o projekcie dotyczącym Unii Europejskiej pod hasłem:  Europe: Yesterday – Today – Tomorrow, w którym mieliśmy uczestniczyć.

Następnego dnia kontynuowaliśmy zajęcia z projektu oraz zwiedziliśmy muzeum, w którym wysłuchaliśmy wielu ciekawych informacji o kopalniach srebra w Clausthal-Zellerfeld i trudnych warunkach pracy górników. Najbardziej podobało się wszystkim przejście długim i wąskim tunelem wyżłobionym w skale gdzie mogliśmy poczuć atmosferę kopalni.

Podczas wycieczki do  Brunszwiku, oglądaliśmy ciekawe wnętrze kościoła św. Marcina oraz  wystawę w muzeum dotyczącą reformacji luterańskiej.

Kolejnego dnia zwiedzaliśmy Goslar, malownicze średniowieczne miasteczko znajdujące się u stóp północnych Gór Harzu niedaleko Clausthal-Zellerfeld. Liczne kościoły, kolorowe domy szachulcowe, brukowane ulice charakteryzują to miasteczko. Dawna kopalnia rudy wraz ze Starym Miastem i systemem wodnym znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

W ostatnim dniu naszej wycieczki nastąpiło podsumowanie projektu oraz odbył się wyjazd do Hahnenklee, gdzie zwiedzaliśmy drewniany kościół protestancki zbudowany w stylu skandynawskim. Mieliśmy okazję usłyszeć grę na nietypowym instrumencie wprawiającym w ruch dzwony na wieży kościelnej. Wycieczka zakończyła się szalonym zjazdem  torem saneczkowym.

Wyjazd do Niemiec był bardzo ciekawy. Projekt pozwolił nam przypomnieć sobie historię UE, a także zastanowić się nad tym jaka powinna być UE w przyszłości. Wszyscy bardzo miło będziemy wspominać tę wycieczkę. :)