NASI HOTELARZE KOLEJNY RAZ NA PODIUM
- Szczegóły
- mmr
Uczniowie technikum hotelarskiego zdobyli 3 miejsce w dolnośląskim konkursie na najlepszy UCZNIOWSKI MINI PROJEKT BADAWCZY. W konkursie rywalizowało ogółem 11 szkół kształcących w zawodzie technik hotelarstwa: szkoły z Legnicy, Lubina, Oławy, Dzierżoniowa, Jeleniej Góry, Bolesławca, Wrocławia. Uczennice technikum hotelarskiego klasy 3TH : Aniela Beliczyńska, Anna Lizak i Barbara Praduń, pod opieką Joanny Iskry opracowały i przedstawiły projekt po tytułem: Analiza wrażliwości smakowej uczniów PZS Oborniki ŚL. - testy sensoryczne"
Rywalizacja była bardzo wyrównana. Nasza drużyna uzyskała 3 miejsce z punktacją 48,54 pkt, 2 miejsce zajęła szkoła z Legnicy (48,7 pkt), pierwsze miejsce otrzymała szkoła z Lubina (48,83 pkt).
Celem konkursu było napisanie pracy, na wzór pracy magisterskiej, zawierającej hipotezę, metodologię badań, analizę i interpretację wyników badań, wnioski oraz innowacyjność projektu. W kolejnym etapie konkursu drużyny miały za zadanie "obronę pracy" poprzez przedstawienie na prezentacji multimedialnej efektów swoich badań przed 4 osobową komisją ekspertów oraz widownią składającą się z uczniów i opiekunów. Następnie drużyna odpowiadała na pytania zadawane przez ekspertów oraz pytania z widowni otrzymując punkty.
Temat naszej pracy wymagał od drużyny zapoznania się z metodologią badań testów sensorycznych tj. profesjonalnych testów, którym poddawane są osoby zajmujące się zawodowo analizą żywności. Dziewczyny przeprowadziły wśród 60 uczniów naszej szkoły test na daltonizm smakowy, w którym ankietowani uczniowie mieli za zadanie rozróżnienie wodnych roztworów 4 podstawowych smaków: słodkiego, słonego, kwaśnego i gorzkiego. Test przygotowano zgodnie z Polską Normą używając do sporządzenia roztworów: sacharozy, chlorku sodu, kwasu cytrynowego i bezwodnej kofeiny. Ankietowani uczniowie mogli sprawdzić swoją wrażliwość smakową, a jak pokazały wyniki naszej pracy rozwiązanie testu nie było takie łatwe (w 100% prawidłowo odpowiedziało zaledwie 13 osób) ! Kolejno przeprowadzone zostały testy metodą trójkątową i metodą parzystą, które zastosowano do oceny świeżo wyciskanych soków z owoców oraz soków z kartonu (sok pomarańczowy i grejpfrutowy) . Przeprowadzono także test na prawidłowość oceny smaków produktów przetworzonych ( słodkie i słone przekąski : np. chipsy, pistacje, nerkowce, czekolada, ciastka ) oraz produktów nieprzetworzonych (np. pomelo, melon żółty, melon szary, ananas, awokado).
Dziewczyny wykonały bardzo żmudną pracę najpierw przygotowując próbki do oceny smakowej (test na daltonizm smakowy wymagał przygotowania aż 600 kubeczków z roztworami), wyciskając soki z owoców, przygotowując próbki produktów przetworzonych i nieprzetworzonych (krojenie owoców, blendowanie orzechów itp.) Dzięki temu mogły poznać jak "od kuchni" wygląda zebranie danych do napisania profesjonalnej pracy badawczej. Pomimo trudów nasza drużyna poradziła sobie doskonale. Powstała praca, która wraz z załączonymi ankietami liczyła 154 strony!
GRATULUJEMY NASZYM LAUREATKOM!
opiekun projektu UMPB - Joanna Iskra
OD TEORII DO PRAKTYKI
- Szczegóły
- mmr
20 marca uczniowie klasy 4 Technikum Architektury Krajobrazu w ramach przedmiotu "Podstawy projektowania architektury krajobrazu" wybrali się z wizytą do parku miejskiego przy ul. M. Skłodowskiej-Curie w Obornikach Śląskich. Celem ich wyprawy był rewitalizowany w 2013r. plac zabaw.
Uczniowie podczas wcześniejszych lekcji poznali zasady projektowania placów zabaw, które tego dnia ”sprawdzali” w praktyce. Testom bezpieczeństwa poddane zostały wszystkie urządzenia na placu zabaw. Uczniowie sprawdzili m.in.: ich wytrzymałość mechaniczną oraz strefy bezpieczeństwa i swobodnego upadku. Wnikliwej analizie poddane zostało nasłonecznienie placu zabaw, a także rozplanowanie wejść/wyjść oraz sposób otwierania/zamykania furtek. Uczniowie zweryfikowali również dobór gatunkowy nasadzeń wokół placu zabaw pamiętając by nie stosować roślin trujących, kłujących, ostro ulistnionych i miododajnych.
Efektem praktycznej nauki teorii są opracowane przez Uczniów projekty placów zabaw, a o pozytywnym wyniku wiosennych testów świadczą widoczne na zdjęciach zadowolone miny ”dużych dzieci” :)
Opiekun: Natalia Zalewska
DRZWI OTWARTE JUŻ JUTRO
- Szczegóły
- mmr
WYNIKI TESTU PREDYSPOZYCJI JĘZYKOWYCH DLA KANDYDATÓW DO GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNEGO
- Szczegóły
- Sławomir Szypulski
Uwaga Kandydaci do Gimnazjum Dwujęzycznego.
Zakodowane wyniki Waszego testu językowego zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej w czwartek, 2.04.2015. Jednocześnie informuję, że w przypadku dwóch pytań, przy których omyłkowo nie podano w teście właściwej odpowiedzi do wyboru, kandydaci otrzymają po punkcie bez względu na to, jaką odpowiedź zaznaczyli.
S. Szypulski
WARSZTATY NA UNIWERSYTECIE PRZYRODNICZYM
- Szczegóły
- malneh
W piątek 27 marca 2015r. uczniowie klasy 2G, 2B, 3A i 3C byli z wizytą na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. W sali wykładowej przywitano nas w imieniu władz Wydziału, wysłuchaliśmy wykładu prof. dr hab. Jana Szopy-Skórkowskiego "Od trawy do uprawy", zwiedzaliśmy różne ciekawe miejsca, m.in. dziekanat, stoiska kół naukowych, Centrum kształcenia na odległość, itp. Na koniec uczestniczyliśmy w warsztatach prowadzonych przez pracowników Wydziału Przyrodniczo - Technologicznego: "W poszukiwaniu witaminy C", "Uprawa roślin w szkle" oraz "Owoce i warzywa pod lupą - czyli co drzemie w roślinach". Na zakończenie dostaliśmy Certyfikaty udziału w warsztatach pt.: "Studia w pigułce". Opracowanie: Małgorzata Nehrebecka
Foto Paulina Wesołowska i Małgorzata Nehrebecka
Strona 158 z 203